Ana sayfa Haberler Filmler Oyuncak Tarihini Anlatan Ödüllü Stop Motion Belgesel: Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar

Oyuncak Tarihini Anlatan Ödüllü Stop Motion Belgesel: Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar

Yağmur Kartal’ın yazıp yönettiği stop motion belgesel Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar, film festivallerinde 4 ödül kazanarak başarısını ispat etti. Festivallerde 13 kere finale alan eser, Best Istanbul Film Festival ve 6. Uluslararası Film Festivali’nde birincilik, Antakya 8. Uluslararası Film Festivali ve 2. Erzincan Uluslararası Film Festivali’nde ise Jüri Özel Ödülü’ne layık görüldü.

7 Bin Fotoğraf Karesi Kullanıldı

Stop motion orta metrajlı belgesel olan Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar’ın çekimleri Avşa Adası ve İstanbul’da gerçekleşti. Filmde yaklaşık 7 bin fotoğraf karesi kullanılırken bütün animasyonlar yönetmen Kartal tarafından tasarlandı. 2016 yılında çekimlerine başlanan film, Latrak Film yapımcılığında ve Karakuş Film’in destekleriyle çekildi. Filmde Oyuncak Müzesi sahibi şair Sunay Akın ve tiyatro yönetmeni oyuncu Hakan Altıner de yer alıyor.

Saklı Yadigarlar

Oyuncak Tarihini Anlatan İlk Film

1930’ların sonlarında doğan ve bugün 90 yaşında olan Sabahattin Parlar’ın hayat hikayesi yönetmen Yağmur Kartal’ın yarattığı büyülü evrende izleyiciyi bir zaman yolculuğuna çıkarıyor. 1930’lardan 1980’lere kadar İstanbul sokaklarında karşılaşabileceğiniz sokak fotoğrafçıları, macuncular, gazete dağıtıcıları, şerbetçiler, bekçiler, ayakkabı boyacıları tasarlayan Parlar’ın figürleri, filmde stop-motion ve animasyon olarak sunuluyor. Yoğun olarak Osmanlı figürleri ve Cumhuriyet döneminin ilk insanlarını figürlerine yansıtan Parlar’ın hikayesi, Türkiye’de oyuncak tarihine de değinerek bir oyuncakçının hayatını animasyonlarla anlatan ilk film olma özelliğini taşıyor. Filmin müzikleri 1 yıllık hummalı bir çalışmanın ardından tamamlandı. Çocukluk günlerine götüren ezgileriyle dikkat çeken filmin müziklerini ise Aykut Kırşan ve Egecan İnce birlikte tasarladı.

Saklı Yadigarlar

Eski Osmanlı Figürleri

Yönetmen Yağmur Kartal, filmin isminin hikayesini şu şekilde anlatıyor: “Filmin ana karakteri Sabahattin Parlar, 1930’larda dünyaya gelmiş ve o zamanın şartlarında yetişmiş, büyümüş, 1980’lerde bu işleri yapmaya başlamış biri. Sabahattin bey, Osmanlı döneminden Cumhuriyet’e geçilirken çocuk olmuş ve adaptasyon dönemine yakinen şahit olmuş. Dolayısıyla tasarladığı figürlerde Osmanlı’nın giyimini ve kültürünü biraz tanıyan hem de o dönemin yokluklarını yaşadığı için o yoklukların verdiği rehaveti üstünde taşıyan bir adam. Bunca şeyleri yapmış olmasına rağmen bunları gizli saklı ve kendi emeğiyle kurduğu mütevazi atölyesinde yapmaya devam etmiş. Türkiye’de bu şekilde yapmış çok fazla insan yok. Yıllarca vazgeçmeden bu uğraşını sürdürmüş insanlar ya artık yoklar ya da yapmaktan vazgeçmişler eserleri yok. Sabahattin Parlar’ın kendine has bir tarzı var. Şu dönemde bakıldığında bu tip sanat eserlerine uluslararası sergilerde çok fazla değer verilirken onun yaptıkları bilinmiyor. Kıyıda köşede kalmış bir değer. O yüzden filmin tam ismi: Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar.”

Saklı Yadigarlar

Yalnızca Elektrik Ustası Değil, Bir Sanatçı

Sabahattin Parlar’ın kendisini bir sanatçı olarak konumlandırmasını istediğini söyleyen Kartal, filmi belgesel olarak çekmesinin nedenini ise şöyle açıklıyor: “Filmi belgesel olarak çekmeyi tercih ettim çünkü Sabahattin Parlar’ın kendisini anlatması önemliydi. Sabahattin Parlar benim gözümde yalnızca bir elektrik ustası değil, aynı zamanda sanatçı ruhlu biri. Aslında benim orada açık açık mesele ettiğim bir şey vardı: ‘Bu adam neden bilinmiyor ve bu adamı neden kimse tanımıyor? Neden kıyıda köşede kalmış?’ Ben onun kendisini anlatmasını istedim. Onun, o mütevazı yapısından çıkarak kendisini bir sanatçı olarak konumlandırmasını ve bu nedenleri kendisinin anlatmasını istedim.”

Oyuncakçı, Saklı Yadigarlar Hakkında

Film Ekibi

Yazan ve Yöneten: Yağmur Kartal
Anlatanlar: Sabahattin Parlar, Sunay Akın, Hakan Altıner, Akgül Parlar, Vildan Baydar, Mehmet Emin Avşaroğlu
Yardımcı Yapımcı: Cüneyt Karakuş
Görüntü Yönetmeni: Yağmur Kartal, Cem Sarp
Işık Şefi: Gizem Coşkun
Sanat Yönetmeni: Çiğdem Şimşirli
Kurgu ve Görsel Efekt: Yağmur Kartal, Egemen Çetinkaya
Stop Motion Animasyonlar: Yağmur Kartal
Ses: Gizem Coşkun
Seslendiren: Cüneyt Karakuş
Müzik Aranjmanı: Aykut Kırşan, Egecan İnce
Ses Kurgusu: Yağmur Kartal
Mix & Mastering: Egecan İnce
Afiş Tasarımı: İrem Badazlı
Makyaj: Vildan Baydar
İletişim Sorumlusu: Çağla Daşcı
Ulaşım: Ali Erel
Çeviri: Seçil Yozgat.

Katıldığı Festivaller
  • 6. Uluslararası Sakarya Kısa Film Festivali – Belgesel Dalı Birincilik
  • Antakya 8. Uluslararası Film Festivali- Jüri Özel Ödülü
  • 2. Erzincan Uluslararası Kısa Film Festivali-Jüri Özel Ödülü
  • Best Istanbul Film Festival- Best Short Documentary
  • Turkish World Documentary Film Festival / Finalist
  • Anatolia International Film Festival / Finalist
  • 39. Ankara Uluslararası Film Festivali / Belgesel Dalı Finalist
  • 3. Uluslararası Siirt Kısa Film Festivali / Finalist
  • 3. Uluslararası İzmir Artemis Film Festivali / Belgesel Dalı Finalist
  • İzmir International Short Film Festival / Short Documentary Official Selection
  • Festival de Cinema de Alter do Chão / Official Selection
  • Golden Bridge İstanbul Short Film Festival / Official Selection
  • Anatolian Short Film Festival / Finalist

Yönetmen Yağmur Kartal Hakkında

1990 yılında İstanbul’da doğdu. Sinema ile haşır neşir olmaya 14 yaşındayken gittiği Kadıköy Güzel Sanatlar Lisesi, Sinema Televizyon bölümünde başladı. Küçük yaşta el işi kuklalara ve oyuncaklara olan merakı, yönetmeni ilk stop-motion film denemesini çekmeye yöneltti. O yıllarda amatör ruhla başladığı bu animasyon denemeleri şimdilerde onu stop-motion animasyonlar çeken sayılı yönetmenlerden biri haline getirdi. Kocaeli Üniversitesi’nde sinema öğrenimini ve yüksek lisans öğrenimini tamamladıktan sonra Soluk adlı distopik kısa filmi ile yurt dışında birçok ülkede festivallerde başarı elde etti. Oyuncakçı Saklı Yadigarlar isimli orta metraj stop-motion animasyonlu belgesel filmini yönetti. Çeşitli sitelerde bir dönem film kritikleri ve analizleri yazmasının yanı sıra aktif olarak sektörde görsel efekt, kurgu, animasyon işleri yapmaya devam etmektedir.

BİR CEVAP BIRAK

Lütfen yorumunuzu yazın
Lütfen adınızı yazın