Pera Film’den Çevrimiçi Program: “Gerçek Evimiz Hayatımızdır”

Yazan: Ayşe Ebru

Pera Film, Pera Müzesi‘nin “Etel Adnan: İmkansız Eve Dönüş” sergisi kapsamında çevrimiçi bir seçki hazırladı. Adnan’ın “Nihayetinde gerçek evimiz hayatımızdır” sözüne atıfta bulunan program, sanatçıyla yapılan söyleşiler aracılığıyla, ev dediğimiz yerin arayışını ekrana taşıyor. Program, 6 – 20 Ağustos tarihleri arasında Pera Müzesi web sitesinden ücretsiz izlenebilir.

Pera Müzesi Film ve Video Programları, İmkansız Eve Dönüş sergisi kapsamında Gerçek Evimiz Hayatımızdır adlı seçkiyi çevrimiçi olarak izleyiciyle buluşturuyor. Sergi, 1925 yılında Beyrut’ta çok dilli, çok dinli, çok kültürlü bir ailede ve coğrafyada doğan sanatçı Etel Adnan’ın eserlerini sanatseverlere sunarken; film programı, sanatçının eserlerinde anlattıklarının peşine düşen belgesellere, eserlerinden yola çıkan denemelere ve kendisiyle yapılan konuşmalara yer veriyor. Adını, Etel Adnan’ın “Nihayetinde gerçek evimiz hayatımızdır” sözünden alan programda dört yapım bulunuyor.

Sıradışı bir sanatçıya dair benzersiz belgeseller

Tarih profesörü Fawwaz Traboulsi ile yapılan yazışmaları ve video sanatçısı, yönetmen Vouvoula Skoura ile gerçekleştirilen söyleşileri temel alan Etel Adnan: Sürgündeki Kelimeler, şair ve ressam Etel Adnan’ın benzersiz bir portresini çiziyor. Yirminci yüzyılda Avrupa ve Orta Doğu’daki zorlukları bizzat yaşayan sanatçı, Arapça yazdığı hikâye ve şiirler aracılığıyla anılarını insan sevgisiyle dolu bir bakış açısıyla anlatıyor.

Gavin Bryars ile Etel Adnan: Bir Ölüm için Beş Duyu adlı yapım, sanatsal uğraşla bilimsel araştırmanın kesiştiği yerler üzerinden hatıra, arkeolojik kazı ve tarihyazımı konularını tartışmaya açıyor. Herzog & de Meuron ve Ai Weiwei tarafından tasarlanan Serpentine Pavyonu 2012, bu iki günlük buluşmaya hem ev sahipliği yapıyor hem de ona ilham oluyor.

Etel Adnan’ın Deniz (2011) eseriyle açılıp yine şiire dönen Bir Nokta ve Diğeri Arasında Sonsuz Bir Mesafe Görüyorum, düşüncenin ve okyanusun hareketine odaklanan, jestler üzerine bir çalışma. Bağımsız sanatçı topluluğu Otolith Group’un su politikaları ve su estetiği alanında yaptığı üçlemenin ikinci bölümü olarak görülen film, 2010 yapımı Hydra Decapita’nın devamı niteliğinde.

Etel Adnan’la Söyleşi başlıklı yapım ise, İrlanda Modern Sanat Müzesi (IMMA) küratörlerinden Rachael Thomas’ın, Etel Adnan’la Paris’teki evinde 2015 yılında gerçekleştirdiği söyleşiyi ekrana taşıyor.

Gerçek Evimiz Hayatımızdır

İmkansız Eve Dönüş’ü yerinde görmek için son günler

Ressam, yazar ve şair Etel Adnan’ın yüz yıla yaklaşan yaşamının tüm üretim dönemlerini kapsayan İmkansız Eve Dönüş sergisi 8 Ağustos’a kadar Pera Müzesi’nde ziyaret edilebilir. Retrospektif niteliğindeki sergi, sanatçının yağlı boya, desen, baskı, seramik, halı, leporello (akordeon şeklinde katlanmış defter) ve film gibi çok farklı alanlarda üretilmiş eserleri bir araya getiriyor. Mevsimleri, manzaraları, işaretleri, hayali gezegenleri, uyduları etkileyici enerjisi ve yalın üslubuyla yansıtan Adnan, eserleriyle ilk kez tanışacak ziyaretçilere yepyeni bir keşif ve yorumlama alanı vadediyor. Sergiyi yerinde görme fırsatı bulamayan ve eserleri yeniden incelemek isteyen sanatseverler, müzenin internet sitesinde yer alan 3 boyutlu sanal sergiyi gezebilir.

Gerçek Evimiz Hayatımızdır film programı, 6 – 20 Ağustos tarihleri arasında film.peramuzesi.org.tr adresinde çevrimiçi olarak yayınlanacak ve sadece Türkiye’deki izleyiciler tarafından izlenebilecek. Yasal düzenlemeler gereği film gösterimleri, aksi belirtilmediği sürece, +18 uygulamasına tabidir.

Gösterim Programı

  • Etel Adnan: Sürgündeki Kelimeler (52′)
    Etel Adnan: Words in Exile
  • Gavin Bryars ile Etel Adnan: Bir Ölüm için Beş Duyu (17′)
    Gavin Bryars and Etel Adnan: Five Senses for One Death
  • Bir Nokta ve Diğeri Arasında Sonsuz Bir Mesafe Görüyorum (33′)
    I See Infinite Distance Between Any Point And Another
  • Etel Adnan’la Söyleşi (15′)
    In Conversation with Artist Etel Adnan

Film Detayları

Etel Adnan: Sürgündeki Kelimeler
Etel Adnan: Words in Exile

Yönetmen: Vouvoula Skoura
Yunanistan, 2008, 52′, siyah-beyaz, renkli, Yunanca; Türkçe altyazılı

Film, bir dizi görüntü fragmanı, birçok dil, halk ve onların kimliklerini kullanarak şair ve ressam Etel Adnan’ın benzersiz bir portresini çiziyor. Filmde Adnan’ın tarih profesörü Fawwaz Traboulsi ile olan yazışmaları ve Vouvoula Skoura ile Paris ve Yunan adası Skopelos’ta gerçekleşen konuşmaları temel alınıyor. Etel Adnan 20. yüzyılda Avrupa ve Orta Doğu’daki zorlukları yaşamış ve onlara şahit olmuş bir sanatçı. Kökleri bu iki dünyaya da ait olan Adnan, onların aralarındaki farklılıkları anlamaya ve insan sevgisiyle dolu bakış açısını kullanarak sentezlemeye çalışıyor. Aynı zamanda, Yunan asıllı annesine dair hatırladığı kısa anıları ve babasına dair hatırladıklarını, Arapça yazdığı hikâye ve şiirler ile anlatıyor.

Gavin Bryars ile Etel Adnan: Bir Ölüm için Beş Duyu
Gavin Bryars and Etel Adnan: Five Senses for One Death

İngiltere, 2012, 17′, renkli, İngilizce; Türkçe altyazılı

Gerçek Evimiz Hayatımızdır

Herzog & de Meuron ve Ai Weiwei tarafından tasarlanan Serpentine Gallery Pavillion 2012’den ilham alan bu iki günlük buluşmada, sanatsal uğraşla bilimsel araştırmanın kesiştiği yerler üzerinden hatıra, arkeolojik kazılar ve tarih yazımı konuları ele alınıyor.

Bir Nokta ve Diğeri Arasında Sonsuz Bir Mesafe Görüyorum
I See Infinite Distance Between Any Point And Another

Yönetmen: The Otolith Group
İngiltere, 2012, 33′, renkli, İngilizce; Türkçe altyazılı

Gerçek Evimiz Hayatımızdır

Bir Nokta ve Diğeri Arasında Sonsuz Bir Mesafe Görüyorum jestler üzerine bir çalışma ve Otolith Group’un su politikaları ve su estetiği alanında yaptığı üçlemenin ikinci bölümü olarak görülebilir (2010 yapımı Hydra Decapita’nın devamı). Film, Etel Adnan’nın Deniz (2011) eseriyle açılıp yine şiire dönüyor. Deniz maddenin sürekli mutasyona uğrayarak hıza dönüşmesini takip eden felsefenin gücünden yararlanmaktadır. Eğer şiir sınırlamalar içinde yapılan bir çalışmaysa, Bir Nokta ve Diğeri Arasında Sonsuz Bir Mesafe Görüyorum düşüncenin ve okyanusun hareketine odaklanmış bir deney olarak görülebilir.

Etel Adnan’la Söyleşi
In Conversation with Artist Etel Adnan

İngiltere, 2015, 15′, renkli, İngilizce; Türkçe altyazılı

İrlanda Modern Sanat Müzesi (IMMA) küratörlerinden Rachael Thomas, Etel Adnan’la Paris’teki evinde söyleşiyor.

Bunlar da ilginizi çekebilir

Yorum Bırakın